Museum, utställningar och digitalisering av arkeologiska fynd

Digitalisering av arkeologiska fynd

ar

Polismuseet AR – Virtual dressingroom

På Polismuseet kan man nu prova på kläder och utrustning som används av olika yrkesgrupper inom polisen. Passar du bäst som Polisdykare, Ingripandepolis, Insatspolis eller kanske Kriminaltekniker? Vi har hjälpt Polismuseet med att ta fram denna virtuella polisgarderob.

AR-spraypaver-example

Museum, utställningar och digitalisering av arkeologiska fynd  – några exempel

Museum, utställningar och digitalisering av arkeologiska fynd

Historiska kläder i AR

Den senaste AR-tekniken gör det möjligt att prova kläder och testa färgalternativ – snabbt och enkelt. Tekniken gör det möjligt att visa upp kollektioner som inte finns i butik. Framtidens shopping är redan här.
Museum, utställningar och digitalisering av arkeologiska fynd

Karlskrona som AR

På Blekinge museum hörs historiens vingslag och prasslet av kungliga kläder. Nu har vi med AR-teknikens hjälp gjort det möjligt för besökare att ta del av Karlskronas arkitekturhistoria samt prova tidstypiska klädesplagg ur museets egen samling.
Museum, utställningar och digitalisering av arkeologiska fynd

Kronobergs slottsruin med digitaliserade arkeologiska fynd

På en liten ö i Helgasjön cirka en halvmil norr om Växjö ligger ruinerna efter Kronobergs slott, som har gett namn åt hela Kronobergs län. Kronoberg omtalas i mitten av 1300-talet som växjöbiskoparnas huvudgård, och troligen uppfördes den även runt den tiden. Med hjälp av AR väcks historien till liv.
VR-SPEL OCH UTBILDNING

VR-SPEL – 

LIVET SOM PIRAT

VR-Piraternas Femkamp är ett internt VR-projekt under utveckling. Vi vill utveckla VR-tekniken inom områden som utbildning / träning / upplevelse och marknadsföring. Då vi har Karlskrona – en sjöhistorisk världsarvsstad, som bas för vår verksamhet, vill vi använda det som exempel för spelutvecklingen.

I VR-piraterna utforskar vi möjligheterna med att blanda geografiska och historiska fakta med adrenalinfyllda upplevelser och action. Vi tror det finns goda möjligheter till synergieffekter mellan upplevelser, historia, fakta och ny teknik.